At være præmatur
"Lillebitte Coline - En fortælling om at blive født for tidligt"
Vi kan i dag ikke komme udenom, at det at blive født for tidligt er en voldsom oplevelse for barnet. Dertil lægges de mange oplevelser, der følger med et hospitalsophold, hvor man er for lille til at forstå, hvorfor man udsættes for smerte og angst og at blive fysisk adskilt fra sine forældre. Ligesom man udsættes for gentagen smertefulde indgreb som blodprøver, medicinsk behandling og overstimulering af udmodne sanser. Vi ved i dag fra forskning, at det påvirker de små børn7,10-12. På samme tid er det overvældende for forældre pludselig at stå med et barn med nogle helt særlige behov. Måske er barnet endda kritisk sygt.
”Lillebitte Coline giver forældre og fagpersoner nogle redskaber til at forstå og drage omsorg for det lille præmature barn, fra det øjeblik det kommer til verden. Bogen giver også en forståelse for det større præmature barn ift. barnets historie og hvordan oplevelserne påvirker barnet den dag i dag. At det giver mening, at barnet f.eks. har separationsangst; let overstimuleres; er bange for fremmede; eller har ekstra brug for kontrol eller for at markere sine grænser.
Bogen kan bestilles her:
Lillebitte Coline – En fortælling om at blive født for tidligt
Særlige behov og udfordringer hos det præmature barn
• Voldsomme krav til den umodne krop:
Referencer
- Rygård, N.P. (2011), Børn og unge med Tilknytningsproblemer og Tilknytningsforstyrrelse – En håndbog i udvikling af det daglige arbejde. 4. udgave, revideret 2. oplag. Forfatterforlaget
- http://denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Psykologi/Psykologer/Harry_Frederick_Harlow
- Winnicott, D.W. (1960), The Theory of the Parent-Infant Relationship. Int. J. Psycho-Anal., 41, side 587
- Thormann, I. og Poulsen, I. (2013), Spædbarnsterapi, Hans Reitzels Forlag, 1. udgave, 2. oplag
- Chu, A.T. and Lieberman, A.F. (2010), Clinical Implications of Traumatic Stress From Birth to Age Five. Annual Review of Clinical Psychology, 6, 469-94.
- Elklit, A. og Gudmundsdóttir, D. (2006), Posttraumatisk stressforstyrrelse hos børn og unge. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Tidsskrift for Pædagogisk Psykologi – Blå serie, Nr.B29
- Anand K.J., (2000), Effects of Perinatal Pain and Stress. Affiliations Expand Progress in Brain Research, 122, 117-29, 2000
- Formand for Dansk Præmatur Forening, publiceret i Folkeskolen.dk – fagblad for undervisere (https://www.folkeskolen.dk/7850/en-kamp-for-livet)
- Rommel, A.S. (2019),Impairments in error processing and their association with ADHD symptoms in individuals born preterm. PLoS One. 14(4):e0214864
- Larsen, H.D. (2018), Fostrets og fødslens psykologi. Barndom og forælderskab begynder ved undfangelsen, Pregnant Press, 2. reviderede udgave
- Weinstein, A.D. (2013), Why it’s important for women to learn and use stress reduction skills before and during pregnancy. Anndiamondweinstein.com
- Royer, A. and Busari, J.O. (2021), A systematic review of the impact of intensive care admissions on post discharge cognition in children. Eur J Pediatr. 2021 Dec;180(12):3443-3454.
- Pereira, F.L. et al. (2013), Handling of preterm infants in a neonatal intensive care unit. Rev Esc Enferm USP. 47(6):1272-8.